Mattilsynet stanser gatehundimport

13.06.2018
Import av gatehunder er en trussel mot dyre- og folkehelsen. For å beskytte dyr og mennesker fra potensielt dødelige sykdommer innfører derfor Mattilsynet en innstramming som skal stanse importen av gatehunder til Norge.

Til tross for gjentatte advarsler i flere år fra fagmiljøene så har importen av gatehunder fortsatt.

Veterinærforeninen har lenge advart mot import av gatehunder til Norge. Første gang det skjedde var i 2009.

I 2013 advarte Veterinærforeningen mot import av gatehunder på grunn av faren for rabies og revens dvergbendelorm.

Veterinærforeningen foreslo stans i importen av gatehunder i 2016.

Innspill fra Veterinærforeningen til Stortingets næringskomite i 2017.

Nå setter myndighetene ned foten, og ønsker å stanse all import av gatehunder til Norge.

– Vi forstår svært godt at mange ønsker å hjelpe disse hundene, men risikoen er altfor stor. Potensielt dødelige sykdommer som rabies og revens dvergbendelorm kan følge med på reisen selv om hunden er vaksinert og har alle papirer i orden, sier Karen Johanne Baalsrud, direktør for planter og dyr i Mattilsynet.

– Mange forbarmer seg over hunder de møter på gata i ferien. Det de ikke ser er virusene, parasittene og bakteriene disse hundene bærer på. Selv om du tar alle forholdsregler og betaler for veterinærbehandling så er du ikke garantert at smitten ikke smyger seg med over landegrensene til Norge, og smitter til dyr og mennesker her. Sykdommene kan være vanskelige å oppdage og å behandle, og utfallet for hunden kan i verste fall være dødelig.

Det er i Norge oppdaget flere tilfeller av alvorlige sykdommer og parasitter hos importerte gatehunder. Enkelte av disse kan også forårsake sykdom hos mennesker.

– Vår oppfordring har i lang tid vært at folk må hjelpe hundene i hjemlandet. Den oppfordringen har dessverre ikke hatt noen effekt. Derfor strammes nå praktiseringen av regelverket kraftig inn. I praksis vil det nå si at det ikke er mulig å hente en gatehund til Norge, sier Baalsrud.

– Det er bra både for folke- og dyrehelsen i Norge at regelverket nå strammes inn. Samtidig har vi stor forståelse for at mange ønsker å hjelpe dyr utenfor Norge. Men det kan ikke gå på bekostning av folk og dyr i Norge. Dyrene kan best hjelpes der de er, sier Torill Moseng, president i Veterinærforeningen i en kommentar.

Rammer ikke vanlige reiser med kjæledyr

Fra og med 1 juli så må du kunne dokumentere at hunden du skal ta med til Norge har vært i ditt eie og under din kontroll i 6 måneder, og gatehunder ansees heller ikke lenger som handelsdyr. I praksis vil dette si at det ikke er mulig å ta med seg gatehunder til Norge lenger.

De nye reglene vil ikke påvirke de som reiser på ferie med hundene sine, eller seriøse oppdrettere.

–  Vi er nøye på at innstrammingen ikke skal ramme uskyldige reisende eller seriøse oppdrettere. Så lenge du ikke tar med deg en gatehund til Norge så betyr ikke innstrammingen noe for deg. Dette er en endring som innføres for å ramme den risikable gatehundimporten, sier Baalsrud.

Kilde: Pressemelding, Mattilsynet, 13. juni 2018

Reglene for innførsel av gatehunder er strammet inn

Veileder: Slik reiser du med kjæledyret ditt

Gatehunder og smitterisiko. Bakgrunnsnotat utarbeidet av Mattilsynet, 13. juni 2018