Nye regler for hjemmekontor
Bruken av hjemmekontor har økt de siste årene og flere arbeidsgivere er åpne for fleksibel bruk av hjemmekontor. Fra 1. juli 2022 gjelder nye regler for bruk av hjemmekontor som er bedre tilpasset den nye arbeidshverdagen.
Det som er nytt:
- Krav om skriftlig avtale vil fortsatt gjelde for arbeid som utføres i arbeidstakers eget hjem, men det er gjort et unntak dersom hjemmearbeid skyldes pålegg eller anbefaling fra myndighetene. I slike tilfeller skal arbeidsgiver gi informasjon på annen måte etter drøftinger med tillitsvalgte.
- Det videreføres at hjemmekontor er arbeid som utføres i arbeidstakers «eget hjem». Dermed faller for eksempel arbeid på hytta utenfor forskriftens virkeområde. Ved arbeid på hytta gjelder dermed arbeidsmiljøloven. Departementet åpner imidlertid for senere endringer om dette.
- Arbeidsmiljø: Det er nytt at den nye forskriften uttrykkelig legger til at arbeidsgiver også skal sørge for at arbeidstakers psykososiale miljø er ivaretatt. Herunder skal arbeidsgiver sørge for at arbeidstaker kommer i kontakt og kan kommunisere med sine kollegaer.
- Arbeidstid: særregler for arbeidstid er fjernet og fra nå av er det arbeidsmiljølovens regler om arbeidstid som gjelder fullt ut.
- Tilsyn med forskriften: Nå skal arbeidstilsynet føre tilsyn med at forskriften overholdes, men arbeidstilsynet kan ikke føre tilsyn i private hjem uten særskilt tillatelse.
Dersom du har spørsmål om hjemmekontor som du ikke finner svar på i dette skrivet, ber vi deg ta kontakt med Veterinærforeningen.
Lenke til Veterinærforeningens oppsummering av hva som er nytt i den nye hjemmekontorforskriften (krever pålogging).