Vedlegg 4. Rutiner ved mistanke om smittsom sykdom (inkludert resistente bakterier) på klinikk
1. Henvendelse/ankomst klinikk
- Prosedyren gjelder A: alle henvendelser (tlf/e-post/sms/personlig oppmøte) som gir mistanke om smittsom sykdom og B: alle henvendelser som angår hevelser, væske eller rødme fra operasjonssår.
- Time settes fortrinnsvis opp på slutten av dagen (gjelder ikke akuttkasus)
- Eier får informasjon om at dyret ikke tas inn på klinikken ved ankomst, men venter i bilen mens eier henvender seg i resepsjonen.
- Etter registrering avgjør ansvarlig veterinær hvor dyret undersøkes; i særskilt/egnet undersøkelsesrom/isolat via planlagt trasé, eller i bilen (spesielt aktuelt for første vurdering ved mistanke om post-op infeksjon).
- Hvis dyret tas inn på klinikken bør traséen vurderes desinfisert umiddelbart med egnet middel.
- Det tas svaberprøver til dyrkning og resistens av alle sår med mistanke om infeksjon
Kilde: AniCura Jeløy Dyresykehus Internrutine
2. Forberedelse av personell og konsultasjonsrom
- Ha nødvendig utstyr tilgjengelig, fjern annet utstyr, ev ha egnet lukket skap
- Benytt éngangsutstyr om mulig.
- Minimer antall personer involvert i undersøkelsen; ideelt kun én veterinær / dyrepleier.
- Benytt engangsfrakk e.l., hansker, munnbind og hette ved undersøkelsen.
- Ved mistanke om/bekreftet smittsom sykdom utenom post-operative infeksjoner: Samme prosedyre mht påkledning følges for eier hvis denne er med på konsultasjonen.
- Unngå å forlate rommet under undersøkelsen. Ved behov for ekstra utstyr, avtal på forhånd med tilgjengelig person utenfor rommet som kan hente dette.
- Benytt samme trasé når dyret forlater rommet/klinikken. Desinfiser traséen med egnet produkt etterpå.
- Benyttet påkledning og utstyr kastes i avfallsdunken i rommet.
3. Rengjøring av rom etter konsultasjon
- Rommet (gulv, behandlingsbord, dør-/skaphåndtak, vask/kran, søppelkasser, vegger/dør om søl) rengjøres av en av de involverte etter endt konsultasjon (dyrepleier/assistent/veterinær).
- Synlig urin/feces fjernes med papir, før vask med egnet middel.
- Brukt engangsutstyr legges i dobbel avfallspose og legges i konteiner ute. Engangsutstyr som ikke er brukt, men ligger fremme, må kastes mtp kontaminering.
- Brukte instrumenter legges i vasken på rommet, og rengjøres med egnet middel.
- Vær forberedt, ha utstyr til rengjøringen på plass i rommet og unngå å gå ut og inn av rommet under rengjøringen.
Kilde: AniCura Jeløy Dyresykehus Internrutine
4. Dersom dyr med kjent MRS-positiv sårinfeksjon har oppholdt seg i resepsjonen og/eller klinikk
- Rengjør området i hht standard prosedyrer (”Rengjøring av rom etter konsultasjon”)
- Dersom andre dyr er i venterommet, bør disse vente utenfor til rengjøringen klar
- Benyttet konsultasjonsrom stenges inntil rengjøringen er klar
- Veterinæren vurderer om risikopasienter har vært eksponert; følges opp i hht deres tilstand
Kilde: AniCura Jeløy Dyresykehus Internrutine
5. Generelle rutiner for oppstalling og isolasjon av smittebærere og bruk av isolat
- Unngå oppstalling hvis mulig. Ved mistanke om smittsom sykdom der dyrets kliniske tilstand fordrer oppstalling, bør pasienten isoleres fra andre pasienter.
- Ideelt sett benyttes et egnet isolat, der pasienten ikke er i kontakt med andre innlagte dyr.
- Isolatet bør ha en egen trasé til lufting.
- Eget skap som inneholder nødvendig påkledning benyttet til stell av pasienten, kan plasseres utenfor rommet: frakker, dresser, skoovertrekk, hetter, hansker, munnbind. Bekledning skal alltid benyttes.
- Avfallsbeholder og beholder for spesialavfall/kanyler plasseres i rommet.
- Medisiner, fôr og fôrskåler til dyret skal være i rommet.
- Minimer antall involverte ansatte i stell av pasienten, ideelt sett kun én dyrepleier/assistent og én veterinær.
- Lufting av isolatpasient skjer etter at andre hunder er luftet, så langt mulig luftes hunden på eget sted der andre hunder ikke luftes. Avføring fra hunden tas opp og legges i smittepose/kastes rett i konteiner.
Kilde: AniCura Jeløy Dyresykehus Internrutine
6. Isolat – rengjøring under oppstalling
- Alt avfall kastes i avfallspose som oppbevares på isolatet. Kast etter hvert skift.
- Bruk eget rengjøringsutstyr som kun benyttes på isolatet.
- Under oppstallingsperioden følges vanlig rengjøringsrutine.
- Fôr- og vannkopper vaskes på isolatet.
- Ta aldri utstyr ut fra isolatet uten at desinfeksjonsprosedyre er fulgt.
Kilde: AniCura Jeløy Dyresykehus Internrutine
7. Isolat – rengjøring etter oppstalling
- Alt engangsutstyr kastes i avfallspose for spesialavfall
- Ved rengjøring, begynn øverst/innerst og arbeid deg utover
- Alt permanent utstyr og overflater vaskes med egnet middel.
- Matter, fôrskåler, burdører, burvegger og gulv desinfiseres etter vasking med egnet middel og i hht anvisning
Kilde: AniCura Jeløy Dyresykehus Internrutine