Til innhold
  • English
  • Dyreeier
  • Nyhetsarkiv
  • Kontakt
  • Logg inn
  • Om oss
  • Medlemskap
  • Fag og politikk
  • Lønn og arbeidsliv
  • Kurs og utdanning
Meny
  • Fag og politikk
    • Retningslinjer antibiotikaresistens hos kjæledyr og hest
      • 2 Lovgiving
      • 3 Varsling og melding
      • 4 Diagnostikk og prøvetaking
      • 5 Tiltak og sykemelding av dyr med påvist resistens
      • 6 Behandling
      • 7 Smittevernrutiner i veterinære virksomheter
      • 8 Miljøundersøkelser og sanering av lokaliteter
      • Vedlegg 1. Aktuelle multiresistente bakterier
      • Vedlegg 2. Spørsmål og svar ved påvisning av antibiotikaresistente bakterier hos kjæledyr og hest
      • Vedlegg 3. Generelle klinikkrutiner for forebygging av smittespredning
      • Vedlegg 4. Rutiner ved mistanke om smittsom sykdom (inkludert resistente bakterier) på klinikk
      • Vedlegg 5. Smitteforebyggende rutiner i ambulerende hestepraksis
  • English
  • Dyreeier
  • Nyhetsarkiv
  • Kontakt
    • Logg inn
    • Forsiden
    • Fag og politikk
    • Retningslinjer antibiotikaresistens hos kjæledyr og hest
    • Vedlegg 4. Rutiner ved mistanke om smittsom sykdom (inkludert resistente bakterier) på klinikk

    Vedlegg 4. Rutiner ved mistanke om smittsom sykdom (inkludert resistente bakterier) på klinikk

    Last ned retningslinjene i PDF format her  (289KB)

    • 1. Henvendelse/ankomst klinikk

      1. Prosedyren gjelder A: alle henvendelser (tlf/e-post/sms/personlig oppmøte) som gir mistanke om smittsom sykdom og B: alle henvendelser som angår hevelser, væske eller rødme fra operasjonssår.
      2. Time settes fortrinnsvis opp på slutten av dagen (gjelder ikke akuttkasus)
      3. Eier får informasjon om at dyret ikke tas inn på klinikken ved ankomst, men venter i bilen mens eier henvender seg i resepsjonen.
      4. Etter registrering avgjør ansvarlig veterinær hvor dyret undersøkes; i særskilt/egnet undersøkelsesrom/isolat via planlagt trasé, eller i bilen (spesielt aktuelt for første vurdering ved mistanke om post-op infeksjon).
      5. Hvis dyret tas inn på klinikken bør traséen vurderes desinfisert umiddelbart med egnet middel.
      6. Det tas svaberprøver til dyrkning og resistens av alle sår med mistanke om infeksjon

      Kilde: AniCura Jeløy Dyresykehus Internrutine

    • 2. Forberedelse av personell og konsultasjonsrom

      1. Ha nødvendig utstyr tilgjengelig, fjern annet utstyr, ev ha egnet lukket skap
      2. Benytt éngangsutstyr om mulig.
      3. Minimer antall personer involvert i undersøkelsen; ideelt kun én veterinær / dyrepleier.
      4. Benytt engangsfrakk e.l., hansker, munnbind og hette ved undersøkelsen.
      5. Ved mistanke om/bekreftet smittsom sykdom utenom post-operative infeksjoner: Samme prosedyre mht påkledning følges for eier hvis denne er med på konsultasjonen.
      6. Unngå å forlate rommet under undersøkelsen. Ved behov for ekstra utstyr, avtal på forhånd med tilgjengelig person utenfor rommet som kan hente dette. 
      7. Benytt samme trasé når dyret forlater rommet/klinikken. Desinfiser traséen med egnet produkt etterpå.
      8. Benyttet påkledning og utstyr kastes i avfallsdunken i rommet.
    • 3. Rengjøring av rom etter konsultasjon

      1. Rommet (gulv, behandlingsbord, dør-/skaphåndtak, vask/kran, søppelkasser, vegger/dør om søl) rengjøres av en av de involverte etter endt konsultasjon (dyrepleier/assistent/veterinær).
      2. Synlig urin/feces fjernes med papir, før vask med egnet middel.
      3. Brukt engangsutstyr legges i dobbel avfallspose og legges i konteiner ute. Engangsutstyr som ikke er brukt, men ligger fremme, må kastes mtp kontaminering.
      4. Brukte instrumenter legges i vasken på rommet, og rengjøres med egnet middel.
      5. Vær forberedt, ha utstyr til rengjøringen på plass i rommet og unngå å gå ut og inn av rommet under rengjøringen.

      Kilde: AniCura Jeløy Dyresykehus Internrutine

    • 4. Dersom dyr med kjent MRS-positiv sårinfeksjon har oppholdt seg i resepsjonen og/eller klinikk

      1. Rengjør området i hht standard prosedyrer (”Rengjøring av rom etter konsultasjon”)
      2. Dersom andre dyr er i venterommet, bør disse vente utenfor til rengjøringen klar
      3. Benyttet konsultasjonsrom stenges inntil rengjøringen er klar
      4. Veterinæren vurderer om risikopasienter har vært eksponert; følges opp i hht deres tilstand

      Kilde: AniCura Jeløy Dyresykehus Internrutine

    • 5. Generelle rutiner for oppstalling og isolasjon av smittebærere og bruk av isolat

      1. Unngå oppstalling hvis mulig. Ved mistanke om smittsom sykdom der dyrets kliniske tilstand fordrer oppstalling, bør pasienten isoleres fra andre pasienter.
      2. Ideelt sett benyttes et egnet isolat, der pasienten ikke er i kontakt med andre innlagte dyr.
      3. Isolatet bør ha en egen trasé til lufting.
      4. Eget skap som inneholder nødvendig påkledning benyttet til stell av pasienten, kan plasseres utenfor rommet: frakker, dresser, skoovertrekk, hetter, hansker, munnbind. Bekledning skal alltid benyttes.
      5. Avfallsbeholder og beholder for spesialavfall/kanyler plasseres i rommet.
      6. Medisiner, fôr og fôrskåler til dyret skal være i rommet.
      7. Minimer antall involverte ansatte i stell av pasienten, ideelt sett kun én dyrepleier/assistent og én veterinær.
      8. Lufting av isolatpasient skjer etter at andre hunder er luftet, så langt mulig luftes hunden på eget sted der andre hunder ikke luftes. Avføring fra hunden tas opp og legges i smittepose/kastes rett i konteiner.

      Kilde: AniCura Jeløy Dyresykehus Internrutine

    • 6. Isolat – rengjøring under oppstalling

      1. Alt avfall kastes i avfallspose som oppbevares på isolatet. Kast etter hvert skift.
      2. Bruk eget rengjøringsutstyr som kun benyttes på isolatet.
      3. Under oppstallingsperioden følges vanlig rengjøringsrutine.
      4. Fôr- og vannkopper vaskes på isolatet.
      5. Ta aldri utstyr ut fra isolatet uten at desinfeksjonsprosedyre er fulgt.

      Kilde: AniCura Jeløy Dyresykehus Internrutine

    • 7. Isolat – rengjøring etter oppstalling

      1. Alt engangsutstyr kastes i avfallspose for spesialavfall
      2. Ved rengjøring, begynn øverst/innerst og arbeid deg utover
      3. Alt permanent utstyr og overflater vaskes med egnet middel.
      4. Matter, fôrskåler, burdører, burvegger og gulv desinfiseres etter vasking med egnet middel og i hht anvisning

       

      Kilde: AniCura Jeløy Dyresykehus Internrutine

       

    • Skriv ut
    • Tips en venn
    Del på:
    • Del på Facebook
    • Del på LinkedIn
    • Del på Twitter

    Retningslinjer antibiotikaresistens hos kjæledyr og hest

    • 2 Lovgiving
    • 3 Varsling og melding
    • 4 Diagnostikk og prøvetaking
    • 5 Tiltak og sykemelding av dyr med påvist resistens
    • 6 Behandling
    • 7 Smittevernrutiner i veterinære virksomheter
    • 8 Miljøundersøkelser og sanering av lokaliteter
    • Vedlegg 1. Aktuelle multiresistente bakterier
    • Vedlegg 2. Spørsmål og svar ved påvisning av antibiotikaresistente bakterier hos kjæledyr og hest
    • Vedlegg 3. Generelle klinikkrutiner for forebygging av smittespredning
    • Vedlegg 4. Rutiner ved mistanke om smittsom sykdom (inkludert resistente bakterier) på klinikk
    • Vedlegg 5. Smitteforebyggende rutiner i ambulerende hestepraksis

    Kontakt oss

    Kongens gate 11
    0153 Oslo

    Telefonnummer: +47 22 99 46 00

    E-postadresse: dnv@vetnett.no

    Lenke til vår side om personvern

    Forsiden

    • English
    • Dyreeier
    • Nyhetsarkiv
    • Kontakt
    • Logg inn

    Sosiale medier

    • Gå til Facebook
    • Gå til LinkedIn
    • Gå til Instagram
    Personvern og informasjonskapsler
    Levert av: CoreTrek | Publiseringsløsning: CorePublish