Konflikter på arbeidsplassen
Konflikter på arbeidsplassen kan ha både positive og negative sider, og er ikke nødvendigvis et onde. De oppstår gjerne som et behov for å fremheve viktige tema, på individuelt eller overordnet nivå. Det som er viktig, er håndteringen slik at man kan bruke dette til læring og utvikling, samt å skape bedre og tettere relasjoner.
Vi er alle ulike, og arbeidshverdagen er ofte svært ulik eller oppfattes ulik for medarbeidere. Disse forskjellene må ikke føre til konflikter, men oppstår gjerne fordi ting ikke er som vi mener det bør være. Konflikthåndtering forutsetter en kultur for ulikhet, og vilje til å finne løsninger
Måten vi håndterer at vi er forskjellige på er avgjørende for om konflikter utvikler seg. Kulturen på arbeidsplassen er viktig og det må være høyde for å ta opp saker man er uenige om. Skill sak og person! Dersom man går vekk fra “sak” og over på person blir konflikten skadelig, belastende og tidkrevende. Lytt til hverandre! Empati..
Konflikttrappa – jobbing uten mobbing Konflikter må håndteres i tide
Det er leders ansvar å håndtere uløste konflikter i tide, men partene har ansvar for medvirkning til å løse den Klarer man det ikke, søk hjelp.
Definisjon:
En konflikt er kollisjon mellom interesser, verdier, handlinger eller retninger. (Edward de Bono)
Lover:
Nyttige lenker
- Lenke til Håndtering av faglig uenighet (Idebanken)
- Lenke til "Konflikthåndtering: Finn årsaken" (Idebanken)
- Lenke til " Konflikthåndtering: Hvordan lytte og ta imot kritikk" (Idebanken)
- Lenke til "Kondlikthåndtering: Dialog om forskjellighet"
- Lenke til Konfliktogrammet
- Lenke til Konflikthåndtering på arbeidsplassen